Utrustningskort
[Föreslagen]
- Verktyg
- Klädnad
- Barriär
- Behållare
- Fordon
- Resurs
På dessa kort finns underrubriker som:
- ID
- Namn
- Typ
- Beskrivning
- Specifikationer
- Effekt
- Slitstyrka
- Skick
- mm...
Vilka varierar på vilken sorts föremål det rör sig om. Korten är 1/3*1/4 A4 stora, alltså ryms det 12 stycken på ett vanligt papper. Med hjälp av dessa skulle man kunna strunta helt i Utrustning och Kapital-sidan av karaktärsbladen.
Dessa skulle man sedan kunna använda samtidigt som handlingskorten i en konflikt. Alla föremål som man inte höll i (och bar på sig) skulle ligga i sina respektive behållare vilka skulle kunna vara som fickor ur vilka man kunde plocka fram kort med en Manöverhandling. Beroende på Behållarens Åtkomst-värde och förmålets Belastnings-Cirklar skulle framplockandet ta olika lång tid.
Dessutom skulle det stärka spelarnas inlevelse då de få hålla i sina föremål och själva beskriva dem (övervakat av SL såklart). Så länge man inte har över 20 kort kan det nog gå bra. Sen måste ju inte allt nedtecknas då man skulle kunna använda magi för att bara råka ha rätt sak där vid rätt tillfälle.
//Viktor Westermark (Projekt Gaian)
Projekt Gaian (arbetsnamn) -s nya blogg
Denna blogg är till för utvecklandet och uppdaterandet av rollspelet som går under arbetsnamnet Gaian och som utvecklas av gruppen som går under arbetsnamnet Projekt Gaian.
Här kommer idéer, tanker, funderingar och saker i allmänhet som är relaterade till Gaian. Den kommer sporadiskt att uppdateras när någon från Projekt Gaian har något att tillföra.
Allt material som visas här har Projekt Gaian och deras respektive skapare upphovsrätt till.
Vår förhoppning är att rollspelet kommer att kunna tryckas samt ges ut som .pdf mot sommaren 2013. Till dess kommer vi hängivet arbeta till dess att vi är nöjda med vårat alster.
Ställ gärna frågor och kom med idéer kära läsare så kan även du påverka Gaians kommande eminens.
Då så. Då sätter vi igång.
Konfliktsystemet
Tja, tja bloggen!!
Idag har jag börjat fila på konfliktsystemet. Gaian (arbetsnamn) kommer att ha ett enhetligt konfliktsystem som behandlar alla sorters konflikter från eldstrider och långa vandringar till biljakter och debatter.
Det kommer att bygga på Offensiva (Progressiva), Defensiva (Regressiva), Manöver (Manipulativa) och Passiva (Definierande) handlingar eller kanske något mer neutralt namn som antyder på att även döda objekt så som vägar och datorer kan "utföra" dessa.
Poängen är att man på ett kreativt sätt ska kunna själv fastslå var konflikten ligger och utifrån det använda sina olika tillgängliga resurser för att lösa den på ett fördelaktigt eller intressant sätt.
Risken med detta är att systemet i och med att det kräver insikt och förståelse bli riktigt flummigt om regler inte sätts upp på ett tydligt och lätthanterligt vis. Det ska vara ett skelett på vilket man kan bygga ut vilken konflikt som helst. Å andra sidan kan systemet lätt strypa spelarnas kreativitet och fantasi om det tvingar en att följa allt för strikta linjer.
Mitt förslag till nästa spelmöte är att Vi disskuterar konfliktsystemets utformning primärt då jag tänker mig att det är grunden för hela Gaian.
//Viktor Westermark (Projekt Gaian)