Konfliktsystemet
Tja, tja bloggen!!
Idag har jag börjat fila på konfliktsystemet. Gaian (arbetsnamn) kommer att ha ett enhetligt konfliktsystem som behandlar alla sorters konflikter från eldstrider och långa vandringar till biljakter och debatter.
Det kommer att bygga på Offensiva (Progressiva), Defensiva (Regressiva), Manöver (Manipulativa) och Passiva (Definierande) handlingar eller kanske något mer neutralt namn som antyder på att även döda objekt så som vägar och datorer kan "utföra" dessa.
Poängen är att man på ett kreativt sätt ska kunna själv fastslå var konflikten ligger och utifrån det använda sina olika tillgängliga resurser för att lösa den på ett fördelaktigt eller intressant sätt.
Risken med detta är att systemet i och med att det kräver insikt och förståelse bli riktigt flummigt om regler inte sätts upp på ett tydligt och lätthanterligt vis. Det ska vara ett skelett på vilket man kan bygga ut vilken konflikt som helst. Å andra sidan kan systemet lätt strypa spelarnas kreativitet och fantasi om det tvingar en att följa allt för strikta linjer.
Mitt förslag till nästa spelmöte är att Vi disskuterar konfliktsystemets utformning primärt då jag tänker mig att det är grunden för hela Gaian.
//Viktor Westermark (Projekt Gaian)
Kommentarer
Trackback